Có?, Warhammer nie mia? farta do swojej cz??ci fantasy. No bo co chwila co? powstaje do 40000, a to strategia( RTS lub turówka), a to strzelanka, a to nawet MMO. Do Fantasy co prawda by?o MMO, ale to nie to. Ze strategii by?y 3- Shadow of the hornet rat(ale naprawd? stare), Mark of chaos( zawiod?a nadziej?) i chyba najlepsza z nich, Dark Omen. Jest to kontynuacja Shadow, ale tu zamiast skavenów( szczuro-ludzi) walczy si? z ko?cianymi ch?opkami. Mo?e najpierw o fabule- gdzie? na pustyni budzi si? król licz i postanawia wprowadzi? na ?wiecie pokój- ale ludziom to si? nie podoba, wi?c wynajmuj? najemnika( gracza), by skopa? mu jego ko?ciany zad. Ale do niego droga daleka... Gra jest ciekawym RTS, bo zamiast si? bawi? w rozbudow? bazy gracz ma armi? i ma po prostu zniszczy? oddzia?y wroga.
Mo?e najpierw minusy- Gra si? powtarza. Ci?gle i ci?gle bitwy. Co prawda s? przerywniki, ale niektórych mo?e znudzi? 15 podobna walka z rz?du. Ma?o te? jest piosenek( par? + ich inne wersj?). S? fajne i klimatyczne, ale po 10 razie cz?owiek w??cza w?asn? muzyk?. Brak save podczas bitwy- mo?na zapisa? przed, ale kiedy ju? walczysz, nie ma tego. A przyda?by si?, bo gra ma naprawd? wy?rubowany poziom trudno?ci- nie ma zmiany jego stopnia, a komputer naprawd? jest ci??ki. Dla niektórych to minus, zazwyczaj w?a?nie z tego co zauwa?y?em to to odstrasza?o od niej. No i tylko 3 rasy...
Plusy- Warhammer fantasy, co prawda nie RPG, ale trzyma klimat. Osoby które gra?y w bitewniaka czy RPG mog? pozna? znane osoby ze ?wiata. AI kompa jest dobre i sprawia wyzwanie- kiedy widzi ?e jedna flanka jest s?absza, to j? atakuje, stara si? wprowadza? w pu?apki itd. Mo?e to nie to co w nowych wormsach, ale jak na gr? z 98 to ju? co?. Mo?e s? tylko 3 rasy, ale nie ma tak, ?e 1 jest lepsza, a inna nie. No i fabu?a nie jest wcale taka p?ytka jak by si? wydawa?a.
Rozgrywka: w singlu jest tylko kampania ludzi. Od 1 bitwy z goblinami, do ostatecznego starcia przed piramidami. Bitew jest sporo i nie mo?na narzeka?. Przed i po nich oprócz filmików pod koniec ka?dego rozdia?u( jest ich 5, a w zasadzie 4 + ostatnia misja) dowódcy oddzia?ów i przypadkowe( i nie) postacie lubi? sobie pogada?. Fajnie si? to ogl?da, bo cz?owiek czuje ?e jest co? jeszcze oprócz zwyk?ej sieczki. Starcia przypominaj? te z Total war- wybierasz swoj? regimenty, ustawiasz gdzie maj? sta? i poruszasz nimi. Jest drobna sprawa- w czasie ustawiania mo?esz da? jedynie 10 regimentów. Dla tych, dla których to du?o, powiem ?e taki jeden mag czy jedna armata te? jest liczona jako 1 regiment. Jednostki po wygranej bitwie dostaj? do?wiadczenie- staj? si? twardsze, silniejsze, i otrzymuj? miejsca na artefakty. Po bitwie dostaje te? si? kas?- nie ma tak, ?e wygra?e? i w nast?pnej masz pe?n? armi?. Za kas? mo?esz ulepszy? pancerze oraz wykupi? nowych ?o?nierzy, ale tylko z oddzia?u który prze?y? bitw?. Je?li jaki? pad? podczas niej, przepad? na zawsze. To te? spore utrudnienie, bo co z tego ?e pokona?e? band? orków, skoro pad? ci podczas niej mag i bardziej ci si? op?aca j? zrestartowa?. Co do artefaktów, to mo?na je spotka? na misjach. S? podzielone na tarcze i zbroje, sprz?t dla magów, sztandary( które np. atakuj? b?yskawicami), miecze( np. z ognist? kul?) i inne, jak mikstura si?y czy róg zmniejszaj?cy morale wroga. Tak, morale s? wa?ne, chyba nawet bardziej ni? w Medievalach- kiedy jaki? oddzia? dostanie mocno w du...?, zwiewa gdzie pieprz ro?nie. Czasem nawet nie musi doj?? do walki- wystarczy ?e np. wróg jest odporny na niemagiczn? bro?( s? takie jednostki, zw?aszcza u umarlaków) czy ?e wywo?uje strach. Jednostka która atakuje ma plus z racji szar?y- chwilowo zwi?kszone obra?enia. Co do magii to ma naprawd? du?y wp?yw w bitwie- bo oprócz fireballa mo?na zatrzyma? wroga w miejscu, przywo?a? band? szkieletów, wzmocni? w?asne oddzia?y czy nawet wystrzeli? we wroga komet?. Czasem wystarczy nawet to, ?e mag ju? zaczyna co? rzuca? by oddzia? rzuci? si? do ucieczki. No i jak wspomnia?em gra jest niesamowicie trudna- kto przejdzie kampani? bez kodów- stawiam piwo. Mnie raz si? to tylko uda?o, za 5 powtórzeniem ostatniej misji- zosta?y mi 4 jednostki( gdzie? tak na 80).
Co do armii i ras, bo troch? b?dzie. S? ludzie, nieumarli i orkowie. Ludzie s? wszechstronni, taka zrównowa?ona rasa. Orkowie id? na si?? fizyczn? i na mas?. Nieumarli stawiaj? ewidentnie na mas?, s? te? jednostki odporne na niemagiczn? bro? i odporne na morale( strach itd). S? 4( co prawda 5, ale 2 mo?na po??czy?) typy jednostek: do walki wr?cz( zarówno konnica, jak i piechota), podstawa ka?dej armii, wliczane s? w to równie? pojedyncze istoty; strzelcy( ?ucznicy, kusznicy, pistoleciarze) które s? s?abe wr?cz, ale mog? ?adnych strat narobi? zanim kto? dojdzie; artyleria( od armat, poprzez katapulty do czo?gów) której jeden strza? mo?e zniszczy? pó? oddzia?u, pod warunkiem ?e on stoi, bo jest wolna jak cholera i trafi? ruchomy cel to wyczyn i wreszcie magowie, s?abi fizycznie, ale za to maj?cy inne plusy.
Ludzie w?ród si? "fizycznych" maj? konnice, zwyk?? piechot?, krasnoludzkich wojowników( wolnych, ale wytrzyma?ych i silnych), najemne ogry, fanatyków religijnych, kolesi z dwur?cznymi mieczami, rycerzy grala( tacy paladyni) i enty. Jako magów maj? s?ugów ognia i lodu. W?ród strzelców s? ?ucznicy, kusznicy, elfy( najlepsza taka jednostka, ma najwi?kszy zasi?g i strzela szybko jak z karabinu) i konni strzelcy, których pistolety maj? ma?y zasi?g, ale morderczy jak cholera. Maj? najwi?ksz? artyleri?- 2 rodzaje armat, mo?dzierz i czo?g parowy.
Orkowie maj? band? goblinów, orczych ch?opaków, je?d?ców dzików, skorpiony i paj?ki, które zatruwaj? i strasz?; trolle regeneruj?ce si? i gobli?skich fanatyków, którzy dos?ownie rozwalaj? wszystko na swojej drodze. Strzelcy to gobli?scy i orczy ?ucznicy, podobnie wygl?da sprawa z ich szamanami. Ich artyleria to za? balista i katapulta, maj?ca najwi?kszy w grze zasi?g.
Nieumarli s? najbardziej zró?nicowani. W?ród ?uczników s? tylko szkielety, w?ród artylerii tylko wyrzutnia krzycz?cych czaszek. Magowie to nekromanta i wampir, który jednak nie jest s?aby fizycznie + jest odporny na bro? nie magiczn?. Maj? najciekawsze jednostki do walki wr?cz- szkielety, ghule, zombie, mumi?( najbardziej wytrzyma?a jednostka na maksymalnym poziomie), nieumar?ych je?d?ców( dosiadaj?cych umar?e konie), rycerze czarnego grala( tacy wojownicy chaosu, silni jak cholera), widma i zjawy odporne na niemagiczn? bro?( te pierwsze to przer?bani zmarli rycerze, ci drudzy wygl?daj? jak ?mier?, w p?aszczu z kapturem i kos?). No i ko?ciany rydwan, który nie do?? ?e jest najszybsz? jednostk?, to wkur...?c? jak cholera.
Ogólnie polecam, gra mimo ?e jest stara, to jest naprawd? dobra. Trudne bitwy, walki z orkami i umarlakami no i Warhammer. Warto przy okazji wspomnie?, ?e gra by?a równie? wydana na PSX-a, a gra? si? w to da?o na padzie.